Ilustrační foto

Jihočeský region posiluje svou pozici cyklistického ráje. Mezi Strakonicemi a Pracejovicemi vzniká zcela nová cyklostezka včetně lávky přes řeku Otavu. Projekt za 23,5 milionu Kč výrazně zvýší bezpečnost pro cyklisty i pěší, kteří dosud museli využívat frekventovanou silnici I/22. Realizace potvrzuje trend rozvoje moderní cyklistické infrastruktury, jež je klíčová i pro rostoucí komunitu uživatelů elektrokol.

Technické parametry a inovativní přístup

Stezka bude mít standardní šířku 3 metry, v úseku za lávkou u Nového Dražejova se rozšíří na 4 metry s asfaltovým povrchem a nezpevněnými krajnicemi. Toto řešení optimalizuje prostor pro různé typy uživatelů – od rekreačních cyklistů po rychlejší elektrokola, přičemž nezpevněné okraje slouží jako bezpečnostní zóna a zároveň minimalizují náklady na údržbu.

Projekt využívá moderní metodu design & build, kdy dodavatel (firma Znakon) zpracovává projektovou dokumentaci přímo během přípravy stavby. Tento flexibilní model urychluje realizaci a umožňuje pružně reagovat na terénní specifika.

Širší kontext: Propojování cyklosítě v Jižních Čechách

Strakonická radnice paralelně řeší další klíčové body:

  • Rampa u soutoku Otavy a Volyňky nahradí nebezpečné schody (náklady ~1 milion Kč)
  • Oprava visuté lávky pod pivovarem s novými dubovými prvky
  • Příprava 5km úseku směrem do Katovic vedoucího přírodním biotopem (specifické ekosystémy s chráněnými druhy)

 

Turistický potenciál Otavské trasy

Nová infrastruktura posiluje tzv. Otavskou cyklotrasu, která podle expertů kombinuje ideální podmínky pro rozvoj aktivní turistiky:

  • Propojení vodáckých a cyklistických aktivit (den na kole, den na řece)
  • Možnost napojení na dálkové trasy typu Praha–Drážďany
  • Růst doprovodných služeb – od půjčoven e-biků po gastro zastávky

 

Statistiky Ministerstva dopravy ČR ukazují, že kvalitní cyklostezky zvyšují návštěvnost regionu až o 40 % během prvních 3 let po otevření.

Proč tolik důrazu na cyklodopravu?

Rozvoj cyklistické infrastruktury není jen o turistice. Jde o systémovou podporu:

  • Elektrifikace dopravy: Širší stezky lépe vyhovují rychlejším e-kolům (běžná rychlost 25 km/h)
  • Bezpečnost: Oddělení cyklistů od motorové dopravy sníží nehodovost
  • Ekonomika: Cykloturisté utrácejí v regionech v průměru o 9 % více než klasičtí návštěvníci - jiné zdroje uvádí rozdíl i 24%

 

Budoucnost cyklodopravy na Strakonicku

Region počítá s dalším rozšířením sítě směrem k Šumavě a podél Volyňky. Klíčovým se stává propojování menších obcí do společných projektů, což řeší problém financování u malých municipálních rozpočtů. Aktuálně se jedná o vytvoření svazku obcí pod hlavičkou Strakonic, který by zajistil jednotnou koncepci a žádat o dotace z Operačního programu Doprava.

 

Štítky
Autor: Daniel Česák dne