Sodík-intové baterie

BYD, přední světový výrobce elektromobilů, zahájil tento týden stavbu své první továrny na sodíkově-iontové baterie. Společnost do projektu investuje 1,4 miliardy dolarů, což odpovídá 10 miliardám RMB, a plánuje roční produkční kapacitu 30 GWh. Tímto krokem BYD posiluje svou pozici nejen jako vedoucí výrobce EV, kde nedávno překonal Teslu, ale také jako významný výrobce baterií.

V současné době jsou lithiově-iontové baterie hlavním typem baterií v EV, ale vývoj nových chemických složení může přinést nižší ceny, delší dojezd a rychlejší nabíjení při menším využití surovin. BYD již poskytuje své Blade Battery, LFP baterie vyvinuté a vyrobené jejich divizí FinDreams, pro EV od výrobců jako Tesla, Hyundai, Toyota a Ford. FinDreams, který začal s výrobou Blade Battery v roce 2020, rozšířil své aktivity do oblasti sodíkově-iontových baterií prostřednictvím společného podniku s Huaihai Holding Group v červnu minulého roku.

Obrázek
sodik

Cílem společnosti je stát se největším světovým dodavatelem sodíkových bateriových systémů. Sodíkově-iontové baterie, které nabízejí cenově dostupnější alternativu k lithiu při nižší energetické hustotě, jsou ideální pro levná malá vozidla a dvoukolové dopravní prostředky.

Stavba první sodíkově-iontové bateriové továrny BYD v Sü-čou byla dohodnuta mezi FinDreams a Huaihai v listopadu. Tato továrna navazuje na dřívější spolupráci mezi BYD a Huaihai, když obě společnosti v listopadu 2022 zahájily stavbu továrny na výrobu Blade baterií. První produkce je plánována na březen.

V roce 2022 se objevily spekulace, že BYD plánuje začít s výrobou sodíkově-iontových baterií v roce 2023, přičemž model Seagull měl být prvním EV vybaveným touto technologií. Nicméně Seagull byl nakonec uveden na trh v dubnu s LFP Blade Battery.

Mezitím Yiwei Tech, nová značka EV podporovaná Volkswagenem, začala s výrobou svého prvního modelu s sodíkově-iontovou baterií. První model sjel z výrobní linky minulý týden, přičemž se očekává zahájení dodávek již tento měsíc. Xia Shunli, předseda společnosti Yiwei Tech, uvedl, že sodíkově-iontové baterie by měly být „nízkonákladovým řešením pro masové rozšíření elektromobilů.“ Kromě toho bateriový gigant CATL oznámil, že prvním výrobcem automobilů, který využije jejich sodíkově-iontové baterie, bude značka iCar od společnosti Chery Auto.

Obrázek
Sodík

A co by to mohlo znamenat pro elektrokola?


 

Dostupnější baterie pro elektrokola: Jelikož jsou sodíkově-iontové baterie prezentovány jako levnější alternativa k lithiovým bateriím, mohlo by to vést k snížení nákladů na výrobu elektrokol. Tím by se elektrokola mohla stát dostupnější pro širší spektrum zákazníků.

Ekologické výhody: Jelikož sodíkově-iontové baterie nepotřebují vzácné kovy jako je kobalt nebo nikl, mohou být považovány za ekologičtější alternativu. To by mohlo přispět k zelenější výrobě elektrokol a mohlo by to být atraktivní pro ekologicky smýšlející zákazníky.

Větší konkurence na trhu: Příchod nových technologií baterií může vést k větší konkurenci mezi výrobci elektrokol, což by mohlo vést k rychlejšímu vývoji a lepším nabídkám pro spotřebitele.

Autor: Daniel Česák dne

Ohodnoť počtem hvězdiček

Hodnocení: