Ilustrační foto
Klíčové zprávy: Správa železnic přestavuje nepoužívanou železniční trať mezi Loktem a Horním Slavkovem na stezku pro pěší a cyklisty. Zprovoznění je plánováno na konec června 2025. Oproti tomu Vltavská cyklostezka v Českém Krumlově má kvůli geologickým problémům několikaměsíční zpoždění a otevře se až v srpnu.

8,5 km

Délka bývalé železnice u Lokte

26 let

Doba bez železničního provozu

41,5 mil.

Cena Vltavské cyklostezky v Kč

Nový život pro opuštěnou železnici na Karlovarsku

Nepoužívaná železniční trať z Lokte do Horního Slavkova na Sokolovsku prochází v těchto týdnech zásadní proměnou. Správa železnic (SŽ) transformuje tento úsek dlouhý 8,5 kilometru na moderní trasu určenou pro pěší a cyklisty. Dokončení prací je naplánováno na závěr června 2025, kdy bude zpřístupněna veřejnosti.

Pracovníci v současnosti odstraňují kolejiště, rovnají terén a instalují bezpečnostní zábradlí na mostních konstrukcích. Zachovány zůstanou některé autentické prvky připomínající železniční minulost této lokality, včetně původních nástupiště na zastávkách a atrapy historických návěstidel.

Lidé na kolech už nebudou muset využívat poměrně frekventovanou a nepřehlednou silnici 209, po které nyní oficiálně vede i cyklotrasa Euregio Egrensis. Zpřístupnění bývalé železnice přinese především větší bezpečnost pro cyklisty.

— Alexander Terek, starosta Horního Slavkova

Historie železniční trati Loket–Horní Slavkov

1901

Zahájení provozu
Na železniční trati mezi Novým Sedlem a Krásným Jezem začaly jezdit první vlaky. Trať byla součástí lokální železniční sítě v regionu Slavkovského lesa.

90. léta

Konec pravidelného provozu
Kvůli klesajícímu zájmu cestujících byl na větší části trati ukončen pravidelný železniční provoz. Zachoval se pouze úsek do Lokte.

2014

Částečné obnovení
Provoz se vrátil jen v úseku Horní Slavkov–Kounice až Krásný Jez. Úsek mezi Loktem a Horním Slavkovem zůstal bez provozu.

2024-2025

Přeměna na cyklostezku
Správa železnic zahájila přestavbu nepoužívaného úseku na stezku pro pěší a cyklisty s dokončením plánovaným na červen 2025.

Technické památky zůstanou zachovány

Bývalá železniční trať disponuje významným technickým dědictvím. V úseku mezi Loktem a Horním Slavkovem se nachází tři kamenné viadukty, jeden ocelový most a tři tunely. Nejdelší z nich, Hornoslavkovský tunel, měří 155 metrů. Tyto stavby budou zachovány jako připomínka bohaté železniční historie regionu.

Nová stezka bude sloužit nejen rekreačním cyklistům a pěším turistům, ale také jako bezpečná komunikace pro obyvatele vesnice Údolí. Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové začnou hned po dokončení zakonzervování trati další jednání s obcemi a krajem o budování oficiální cyklostezky.

Zpoždění Vltavské cyklostezky v Českém Krumlově

Oproti pokroku na Karlovarsku čelí výstavba Vltavské cyklostezky v Českém Krumlově významnému zpoždění. Nový úsek podél Vltavy mezi Porákovým mostem a kempem U Trojice, který měl být původně dokončen do konce roku 2024, bude hotov až na konci srpna 2025.

Důvodem odkladu jsou nevyhovující geologické poměry objevené během realizace stavby. Konkrétně v místě budoucí rampy pro napojení na parkoviště Objížďková u Vošahlíkova mlýna byly zastiženy odlišné podmínky, než předpokládala projektová dokumentace.

Z výstupů dodatečně realizovaných kopaných sond vyplynula nutnost změny z plošného založení na hlubinné založení mikropiloty. Změna technologie a související úpravy v řešení rampy si vyžádaly posunutí termínu dokončení stavby.

— Hana Brožková, mluvčí Jihočeského kraje

Plány rozvoje Vltavské cyklostezky

Jihočeský kraj současně řeší pokračování Vltavské cyklostezky směrem z Českého Krumlova. Ve hře jsou dvě varianty dalšího úseku z Domoradic přes Rájov do Zlaté Koruny. Levobřežní varianta by vyšla na odhadovaných 70 milionů korun, zatímco pravobřežní řešení počítá s náklady kolem 100 milionů korun.

Investorem projektu je Jihočeský kraj s využitím prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Smluvní cena aktuální zakázky podle dodatku smlouvy o dílo činí 41,5 milionu korun.

Význam pro rozvoj cykloturistiky

Oba projekty představují významný příspěvek k rozvoji cyklistické infrastruktury v regionech. Zatímco přestavba železnice u Lokte vytváří novou bezpečnou alternativu k frekventované silnici, Vltavská cyklostezka v Krumlově má potenciál propojit jednotlivé úseky stezek podél řeky do ucelené trasy.

Podpora cyklodopravy je v obou krajích stále větší prioritou. Kvůli kopcovitému terénu však budování cyklostezek není vždy jednoduché, jak potvrzuje Jan Vlášek z nadace Jihočeské cyklostezky. Přesto se díky těmto projektům lidé mohou těšit na bezpečnější a propojenější síť stezek napříč celými regiony.

Výhled do budoucna: Po dokončení obou projektů získají cyklisté a pěší turisté v České republice další kvalitní trasy, které kombinují přírodní krásy s technickými památkami a bezpečnou infrastrukturou.
Štítky
Autor: Daniel Česák dne