60 °C
85 °C
+30 °C
Proč dochází k přehřívání motoru nebo baterie
Elektromotor i baterie pracují s vysokými proudy a generují teplo. Pokud je přirozené ochlazování nedostatečné – například kvůli pomalé jízdě do kopce, špatnému proudění vzduchu nebo vysoké venkovní teplotě – dochází k přehřívání. Moderní systémy mají tepelnou ochranu, která výkon omezí, nebo elektropohon zcela vypne.
U baterie se přehřívání může projevit rychlejším vybíjením, samovolným odpojováním, nebo dokonce ztrátou kapacity. U motoru pak dochází ke ztrátě síly při šlapání a tzv. „gumovému“ nástupu výkonu.
Jak poznáte, že je něco v nepořádku
- Elektrokolo se samo přepne do ECO režimu a nereaguje na vyšší asistenci.
- Při delším stoupání se najednou vypne pohon.
- Po jízdě je baterie horká na dotek i v oblasti konektorů.
- Motor „škube“ nebo má znatelný pokles výkonu bez viditelného důvodu.
Co dělat při přehřátí elektrokola
Pokud zjistíte, že se baterie nebo motor přehřívá:
- Zastavte a nechte kolo alespoň 10–15 minut v chladu odpočívat.
- Nikdy nedávejte horkou baterii ihned nabíjet – počkejte, až vychladne.
- Zkontrolujte, zda nejsou připojení uvolněná nebo znečištěná (zejména konektory).
- V horkém počasí zvažte zkrácení trasy nebo jízdu v ranních/večerních hodinách.
Jak přehřívání předejít
- Udržujte elektrokolo v dobrém technickém stavu – zhoršené tření (např. u ložisek) zvyšuje zátěž motoru.
- Nepřetěžujte kolo těžkým nákladem, zejména pokud jedete do kopce.
- Pokud máte výběr režimů, používejte spíše nižší stupeň asistence.
- Vyhněte se parkování na přímém slunci – baterie se zahřívá i bez jízdy.
Co když se to děje opakovaně?
Pokud se přehřívání objevuje pravidelně i při běžné jízdě, může být problém:
- s konkrétním modelem (slabý motor pro dané podmínky),
- s ucpaným nebo poškozeným chlazením,
- nebo se samotnou baterií (článek s vyšším vnitřním odporem).
V takovém případě se obraťte na servis, který provede diagnostiku baterie i motoru. Některé značky (např. Bosch nebo Shimano) umožňují čtení teplotních záznamů z řídicí jednotky.
Závěr: Baterie i motor chtějí rozum
Elektrokolo je výborný pomocník, ale má své limity. Přehřívání není běžný stav – pokud se děje často, je to signál, že je potřeba změnit styl jízdy nebo podmínky. Dobrá zpráva je, že většině problémů lze snadno předejít správným používáním.